Stream nu på

Reklamer til tiden

Serie fra 2003

Genre: dokumentar
Tilføjet: 13/3 2024
Dansk dokumentarserie fra 2003. En enestående samling af danske reklamefilm giver et unikt vidnesbyrd om historiens gang. Hvordan produkter, men også idealer og normer har forandret sig gennem tiden.
Episode 1
1

Episode 1

- om vores tøj, fra galocher til g-streng. Brystfagre madammer, smækre blondiner og åh så naturlige 70'erpiger.Gamle sjove reklamefilm viser, hvordan moden har forandret sig markant i det tyvende århundrede. I gamle dage skulle tøj hovedsagligt være praktisk og billigt. I dag er tøj en stor del af vores identitet. I gamle dage var vi pakket ind fra top til tå; i dag vrikker vores døtre rundt næsten afklædte. Oplev et hav af sjove modereklamer, bl.a. for 'fint tøj fra Brugsen i 20'erne', for brylcreme i 50'erne og Wrangler i 70'erne. Vært: Liv Thomsen. Sendt første gang 31.10.03

Episode 2
2

Episode 2

- om vores mad, fra blodpølse til balsamico I dette program kan seerne bl.a. opleve Liva Weel besynge margarinen i 30'erne, Dirch Passer sælge appelsiner i 50'erne, og Ida Davidsen hylde den belgiske julesalat i 70'erne. I otte programmer præsenteres seerne for en guldgrube af gamle reklamefilm. Mange af filmene har været gemt væk i mørke kældre og kasser og er ikke blev vist siden de rullede over biograflærredet for årtier siden. Reklamefilmene er helt unikke vidnesbyrd om vores skiftende værdier og vaner. I gamle dage elskede vi alt det fede, og i de første sort-hvide film er koteletterne ved at drukne i margarine.I dag er vi til gengæld hysterisk fedt-forskrækkede, og der reklameres for et hav af light-produkter. Vært: Liv Thomsen.

Episode 3
3

Episode 3

- om vores familie, fra patriark til papfar. Stærke og kloge mænd, kønne og flittige husmødre, artige og tavse børn. Sådant skildres den danske familie i et hav af gamle reklamefilm.. Billedet ændres først i 70'erne. Pludselig optræder Lisbet Dahl som udearbejdende kvinde i en slik-reklame, og mændene dukker op ved kødgryderne. Reklamefilmene er helt unikke vidnesbyrd om skiftende tider. De reklamerer ikke kun for et bestemt produkt, men også for nogle idealer om, hvordan vi skal opføre os. I dag griner vi af de gamle rengørings-reklamer skræddersyet til den hjemmegående kvinde, men for vores bedstemødre repræsenterede de drømmen om det perfekte liv. Vært: Liv Thomsen. Sendt første gang 14.11.03

Episode 4
4

Episode 4

- om vore nydelsesmidler, fra brændevin til Bacardi Breezer. I aftenens program vrimler det med cigaretter, whisky og (næsten) nøgne piger! Det handler om alt det gode i livet og om, hvordan reklamefilmene frister vores søde tand og vækker ølhunden. Det handler også om, hvordan vores dårlige samvittighed er vokset i takt med, at vi har fået flere og flere nydelsesmidler at vælge imellem. Reklamefilmene er helt unikke vidnesbyrd om skiftende tider. En hel reklameblok er helliget Dirch Passer, der glad og gerne stillede op i reklamefilm for alskens øl, cigaretter og slik. Dirch har solgt mange øl. Hvide sandstrande, azurblåt hav og lækre piger har til gengæld solgt rigtig meget spiritus og chokolade. I dette program svælger vi i det søde, det sjove, det fede - og det farlige! Vært: Liv Thomsen.

Episode 5
5

Episode 5

Dansk dokumentarserie fra 2003. Gennem gamle reklamefilm kigger vi på danskernes fritid. Nyd de kække cykelpiger og raske fodbolddrenge. Tag med familien Danmark på telttur, camping og charter. Og oplev nye fritidsaktiviteter som bowling, trampolin og com

Episode 6
6

Episode 6

Dansk dokumentarserie fra 2003. Reklamerne lover os evig skønhed, ungdom og sundhed. Der er altid plads til én til, der bruger netop denne her tandpasta, shampoo eller sæbe. Og vi kommer til at strutte af selvtillid og succes og "bliver et helt nyt mennes

Episode 7
7

Episode 7

Dansk dokumentarserie fra 2003. Der er sket en revolution. I år 1900 er telegrammet og telefonen omgærdet af ærefrygt og forundring. Ved årtusindeskiftet benytter ethvert barn sig hele tiden af sms og e-mail. Oplev udviklingen, som den er skildret i et væ

Episode 8
8

Episode 8

Dansk dokumentarserie fra 2003. Hvordan har reklamerne ændret sig? I begyndelsen af 1900-tallet er filmene simple og ofte komiske forsøg på at sælge øl, cykler og bøger. Fra 20'erne udvikler filmene sig og bliver til små, underholdende fortællinger. Kendt

Medvirkende